foto, hverdag, reise

Andenes, Andøya og en avslutning på ferien i nord

Siste stopp i Nord-Norge var Andenes på Andøya. Der leide vi et privathus rett ovenfor stranda på bildet ovenfor. Jeg bodde i et barnerom med brannbilseng og det var ganske rart å bo i noen andres hjem på den måten, men litt fint også. Man får liksom et lite glimt inn i et annet liv. De første dagene i Andenes var det regnvær, så det ble en del innetid hvor vi blant annet så på Netflix-serien Stranger Things (anbefales!), men vi tok oss også en tur til en by i nærheten: Bleik.

Bleik er et lite fiskevær med under 500 innbyggere som tiltrekker seg turister kanskje først og fremst fordi de driver med lundefuglsafari. Vi var bare innom en kort tur, men fikk med oss en lokal kafé med veldig gode kaker og koselige småstuer man kunne sitte i.

Etter å ha sovet av oss litt av Postafen-tablettene etter hvalsafariet (reisesyketabletter er absolutt ikke noe kroppen min liker), gikk vi tur i sola (!). Det var fint å få se Andenes uten skyer og regn også!

Stranda nedenfor huset vi bodde i var veldig fin og full av liv. Vi fant skjell og maneter og alt som hører med på en strand, men også en del søppel, plastposer og en halv datamaskin. Jeg blir ganske trist når folk ikke klarer å rydde opp etter seg selv eller når de kaster fra seg søppelet sitt i havet. Det er ting som det som bidrar til å ødelegge livet i havet, og uten havet vil livet på land også forsvinne. Husk det!

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppholdet i nord. Helt ærlig var det deilig å for en gangs skyld være på ferie og se et nytt sted uten at det var for varmt. Det bekreftet bare for meg at jeg trives bedre på steder som dette, enn i typiske sydenland. Jeg vil selvfølgelig ikke fryse hele sommeren, men litt variert vær og varierende temperaturer gjør meg ingenting.

Noe jeg oppdaget i den delen av Nord-Norge vi besøkte, er at på tross av store avstander, er alt veldig lite. Alt virker smått og lokalt, på tross av stor og overveldende natur. Det virker som om alt er litt tettere her, selv om det meste har store avstander mellom seg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men kanskje har man et større behov for å knytte seg sammen når man lever på steder der livet i en større grad styres og er avhengig av vær og vind. Jeg fikk blant annet inntrykk av at folk har mer tillit til hverandre. Vi spiste for eksempel på restaurant i Andenes en av dagene og etter at vi hadde spist viste det seg at nettet var nede og at det var umulig å få betalt med kort. Da fikk vi bare beskjed om at vi kunne komme tilbake og betale dagen etter. Og det bare stolte de på at vi gjorde! Jeg tviler på at det hadde skjedd i for eksempel Oslo…

Alt i alt var det spennende å oppleve en helt ny del av landet jeg er så glad i. Jeg tror man fort kan glemme at Norge er så mye mer enn akkurat der man selv bor. Vi er så heldige som bor i et så variert land med vakker natur nesten uansett hvor man drar. Nå håper jeg bare vi alle snart blir flinkere til å ta vare på det vi har.